new transposer      circle of 5ths    wap


Introduce Yourselves

General Chat
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Doz  
12 Jan 2008 18:58 | Quote
Joined: way back
United Kingdom
Karma: 10
I love the vocals in Millencolin songs, they're Swedish, so the vocals have this nice twist to them.
GuitarBoy666  
12 Jan 2008 20:09 | Quote
Joined: 20 Dec 2007
Canada
Karma: 2
Yeah and at least like some other punk bands, decent singer.
chcrush27  
13 Jan 2008 17:07 | Quote
United States
Posts: 51
You only like Sabatoge because of Guitar Hero
GuitarBoy666  
13 Jan 2008 20:15 | Quote
Joined: 20 Dec 2007
Canada
Karma: 2
nah lol i heard it a lot of times before guitar hero, its not rly all that fun to play, but its a cool song
chcrush27  
14 Jan 2008 17:36 | Quote
United States
Posts: 51
I hate it when people say they love a band and you ask them what their favorite song is and they say a song from guitar hero. It just seems wrong.
Doz  
15 Jan 2008 14:47 | Quote
Joined: way back
United Kingdom
Karma: 10
Lol, it could just be coincidance though...
GuitarBoy666  
15 Jan 2008 17:02 | Quote
Joined: 20 Dec 2007
Canada
Karma: 2
Lol yeah I agree it is kinda wrong if you only know of something because of a game... But trust me I listened to Sabotage wayyyyy before guitar hero.
chcrush27  
15 Jan 2008 18:35 | Quote
United States
Posts: 51
I believe you but ya It seems its not coincidence a lot of the time.
blackholesun  
15 Jan 2008 20:23 | Quote
Joined: 04 Jan 2007
United Kingdom
Licks: 1
Karma: 11
Moderator
GuitarBoy666 says:
I am listening to No Cigar now, frig Millencolin is a wicked punk band, almost reminds me of a band I've heard before...


No Cigar is on Tony Hawk's Pro Skater 2, so that's probably where you heard it before.
blackholesun  
15 Jan 2008 20:24 | Quote
Joined: 04 Jan 2007
United Kingdom
Licks: 1
Karma: 11
Moderator
Doz says:
I love the vocals in Millencolin songs, they're Swedish, so the vocals have this nice twist to them.


I don't think that. The vocals are good, but I don't think the fact they are Swedish makes much difference to them really.

I'm not really into punk much anymore. I used to really like it but I guess I grew up and got much more into metal as well as funk and classic rock. Metal led to grunge and prog metal, which led to prog rock, which led to psychedelic rock, experimental music, ambient music and jazz/fusion. Punk kinda led me to being a fan of ska and reggae and dub. Funk and ska led me to having a minor interest in hip hop. All of which results in having a somewhat eclectic taste in music. I tend to listen to music which has quite a large groove or a syncopated rhythm in a weird time signature, rather than just a straight forward pounding 4/4 rhythm like in punk.

Because of this, my guitar playing is somewhat rhythm/riff orientated as opposed to lead, although recently I have been brushing up on my lead chops when I get time because to be honest I had neglected them quite a bit.
GuitarBoy666  
15 Jan 2008 20:59 | Quote
Joined: 20 Dec 2007
Canada
Karma: 2
Yeah maybe it is where I heard it, cause I played that one time, but also it sounds like something from like another band, not sure though.

I used to be like all into punk music, mostly the new pop punk and emo punk and stuff but then I discovered good bands, metal bands, and started listening to them. Now I listen to all kinda of punk grunge rock metal and blues and anything.

Doz  
16 Jan 2008 16:08 | Quote
Joined: way back
United Kingdom
Karma: 10
blackholesun... I don't think you can deny that there is something about the vocals that doesn't sound completely American or English. Just listen closely to the pronounciatin of a lot of the lyrics.

And lol, you guys talk of growing up... I don't see punk as a music to get into as a music fan. It's all about message and energy for me, conveyed in a catchy and upbeat way (which a lot of new punk bands lack, but there are some). I'm really not into when people see music in terms of phases and stages.
GuitarBoy666  
16 Jan 2008 17:27 | Quote
Joined: 20 Dec 2007
Canada
Karma: 2
Yeah I love the vocals :)

Punk isn't about growing up, it is anbout staying immature forever no matter how old you are :)
A lot of punk actually has an important message behind it though like Leftover Crack, they're message is "Racism is Bad"

Look at all of the old school punk bands, even the titles you can get like a meaning from what the song/song's message is.
Doz  
16 Jan 2008 18:03 | Quote
Joined: way back
United Kingdom
Karma: 10
Hmmm... I don't think punk is immature really. Anti-racism (and anti-prejudice) messages are very mature topics to use in song... along with other political subjects.
GuitarBoy666  
16 Jan 2008 19:45 | Quote
Joined: 20 Dec 2007
Canada
Karma: 2
Well some punk is, mainly the stuff that those damn emo bands sing about "wahhh my girlfriend dumped me wah wah wah wahhhhhh" THAT is immature stuff. grow up !

but the serious punk bands with those important messages are definitely mature, and look at Blink-182 they came a long way too when they released their self titled album, way back when they were like all horny and stuff lol, good stuff though
tAUG  
17 Jan 2008 08:53 | Quote
Sweden
Posts: 137
chcrush27 says:
I hate it when people say they love a band and you ask them what their favorite song is and they say a song from guitar hero. It just seems wrong.


What's the problem about that? Why don't you, in that case, hate it when ppl say they love a song from MTV, from Tony Hawk, from the radio etc. etc..?


lol
GuitarBoy666  
17 Jan 2008 09:52 | Quote
Joined: 20 Dec 2007
Canada
Karma: 2
Uhh dude, MTV ?
WTF is MTV !?
MTV sucks... it's not even music... just remove the damn T...
Was better back in the 80's & 90's from what I heard...

But radio and all that is how you discover new bands and songs etc.
not to take sides but chrush27 has a point - The songs in guitar hero (excluding the bonuses) are all very well heard of (most of them) so people shouldn't really only like it or listen to it etc. because of guitar hero, like you should have already heard it back in the 80's or somewhere at some point :)

EDIT: Whoa ! This thread is from November 20th !? :O
Its lasting/staying active a while
Doz  
17 Jan 2008 12:04 | Quote
Joined: way back
United Kingdom
Karma: 10
Yeah... but it shouldn't be looked down upon just because someone likes a song from a game a lot...
Guitarslinger124  
17 Jan 2008 13:01 | Quote
Joined: 25 Jul 2007
United States
Lessons: 12
Licks: 42
Karma: 38
Moderator
i agree with doz and taug...you cant know what you dont know until you know it. music is so vast that it is extremely possible for someone never to have heard of a certain band or song. dont judge people because of that.
GuitarBoy666  
17 Jan 2008 16:40 | Quote
Joined: 20 Dec 2007
Canada
Karma: 2
yeah it's true that it's possible for someone to never had heard of like HUGE bands, but imo its kinda rare
tAUG  
18 Jan 2008 01:30 | Quote
Sweden
Posts: 137
GuitarBoy666 says:

but chrush27 has a point - The songs in guitar hero (excluding the bonuses) are all very well heard of (most of them) so people shouldn't really only like it or listen to it etc. because of guitar hero, like you should have already heard it back in the 80's or somewhere at some point :)

EDIT: Whoa ! This thread is from November 20th !? :O
Its lasting/staying active a while


lol? What are you babbling about? You mean that if you like a band, you've gotta've heard it when it came out?
INC the only band you're supposed to like is like, umm, Aqua, backstreet boys, spice girls, britney spears and Christina Aguilera?
GuitarBoy666  
18 Jan 2008 07:26 | Quote
Joined: 20 Dec 2007
Canada
Karma: 2
No, I never said anything about having to hear it right when it came out, I mean; The songs in the game are (mostly) over 10-15 years old but then there are the more recently released songs, in the bonus section. Why do they get in the bonus section ? 'Cause no one's ever heard them before, or, there not a HUGE band.

I'm not saying you HAVE to hear every big band out there - I haven't, I've heard of them, but I haven't listened to some cause I just never felt like it.

What I'm saying is, a main-setlist song in the guitar hero games. usually would be something every most likely has heard at least once in their lifetime.

Lol... you said babbling XD
Guitarslinger124  
18 Jan 2008 11:15 | Quote
Joined: 25 Jul 2007
United States
Lessons: 12
Licks: 42
Karma: 38
Moderator
tAUG says:
INC the only band you're supposed to like is like, umm, Aqua, backstreet boys, spice girls, britney spears and Christina Aguilera?

hehe....thats a little harsh on the kid hehe...
Calvin  
19 Jan 2008 12:32 | Quote
Joined: way back
Slovenia
Karma: 3
blackholesun says:
I tend to listen to music which has quite a large groove or a syncopated rhythm in a weird time signature, rather than just a straight forward pounding 4/4 rhythm like in punk.

hummmm,Ever heard of Fugazi(Link1,Link2,Link3,Link4;Link5)? After all, punk does come in many shapes and forms.:P
Doz  
20 Jan 2008 09:39 | Quote
Joined: way back
United Kingdom
Karma: 10
Yeah, lol. It's quite shallow to call punk a forward pounding 4/4 rhythm even if it is common.
blackholesun  
20 Jan 2008 11:02 | Quote
Joined: 04 Jan 2007
United Kingdom
Licks: 1
Karma: 11
Moderator
Yeah, I love Fugazi. And how is saying that shallow? It's true about most types of punk. I wasn't saying that a 4/4 rhythm is bad, it's just that I listen to quite a bit of prog and I enjoy listening to unusual time signatures because I find it more interesting than just 4/4. If you prefer straight 4/4 then that's fine, it's all just opinion.

And when I said I grew up, I meant that I grew more into metal than I grew out of punk. I still listen to quite a bit of punk, whereas when I was younger I listened to punk pretty much exclusively, because back then it was either punk or nu-metal. Everyone's music tastes change as they get older, I doubt very many people on this forum would say that they listen to exactly the same records as they did five years ago, because if you did then it would be impossible to grow as a musician, and you would just get fed up of playing the same riffs and solos over and over again. Neither of my parents are massive music fans, so instead of listening to my Dad's non-existant Pink Floyd and Led Zeppelin CDs, I had to go out and discover all the old bands for myself, and make my own decisions about what I enjoyed listening to.
Doz  
20 Jan 2008 11:15 | Quote
Joined: way back
United Kingdom
Karma: 10
It's shallow because punk is a large genre, and has grown in a lot of ways - and often out of the 3 or 4 chord stereotype. Punk was never about just a sound. I can appreciate any time signatures as long as it matches.

And I don't really stop listening to anything - I just take more on board.
GuitarBoy666  
20 Jan 2008 11:30 | Quote
Joined: 20 Dec 2007
Canada
Karma: 2
I like all punk. I'd never grow out of it, I'd never grow out of metal, etc. I would only start listening to a whole lot more than just those two genres. Punk is a large genre and has grown a lottttttt... and, I don't know anything about time signatures lmfao
Doz  
20 Jan 2008 12:09 | Quote
Joined: way back
United Kingdom
Karma: 10
Same, I like my metal aswell are like counting bars and notes in different ways rather than just 4 beats to a bar. When used wisely and to compliment the style it's really good.
GuitarBoy666  
20 Jan 2008 13:57 | Quote
Joined: 20 Dec 2007
Canada
Karma: 2
Yeah you don't want good guitars and an offbeat drummer, or vice versa...
Doz  
20 Jan 2008 15:46 | Quote
Joined: way back
United Kingdom
Karma: 10
I missed the full stop and 'Time signature' from in between metal and aswell.

And... I didn't mean like that. I meant that if it's for no reason to have crazy changes in the song and comes to no effect then I'm not into it as much. But if it adds to the style and there is reason, cool.
GuitarBoy666  
20 Jan 2008 16:15 | Quote
Joined: 20 Dec 2007
Canada
Karma: 2
Yeah I do agree definitely, you need a bunch of crazy BS that kinda sounds like crap when everything else is perfect, that just ruins it
blackholesun  
20 Jan 2008 18:56 | Quote
Joined: 04 Jan 2007
United Kingdom
Licks: 1
Karma: 11
Moderator
Yeah, I still listen to punk, although not as much as I used to because I listen to a lot of other stuff as well now.

GuitarBoy666 says:
I don't know anything about time signatures


A time signature states how many beats there is in a bar. The standard is 4/4, and the vast majority of rock, punk and metal songs use 4/4. 4/4 means that there are four quarter beats in a bar. A quarter beat lasts for one quarter of a whole note, which is the entire duration of a bar of 4/4. A bar of 4/4 is counted as so:



1 + 2 + 3 + 4 +


where the + represents the 8th note between the quarter notes.

What if you took the last + off though, and jumped straight from the 4th beat back to the 1st beat, without the 8th beat in the middle. If you count it out, tapping (*) your finger on the quarter notes, you get this:



1 + 2 + 3 + 4 1 + 2 + 3 + 4 1 + 2 + 3 + 4 1 + 2 + 3 + 4
* * * * * * * * * * * * * * * *


As you can see, this creates an uneven pattern of *s. It says on your profile that you like grunge - go check out the verse of Them Bones by Alice In Chains. It features a 7/8 riff, not top disimilar to the above example, and it really helps to give Jerry Cantrell's chromatic riff an extra uneasiness, jumping ahead to the next bar before the listener expects it. The song goes into 4/4 for the chorus.

Alice In Chains used unusual time signatures in quite a few of their songs (check out the main riff of Rain When I Die, which is in 6/4), but their Seattle contemparies Soundgarden used complex time signatures in many of their songs. For example, Outshined (7/4), My Wave (5/4), Fell On Black Days (6/4) and Spoonman (a mixture between 7/4 and regular 4/4). Tool use irregular time signatures almost exclusively, For example, most of Vicarious is in 5/4 (check out the section between 0:46 and 1:07).

There are so many bands out there in so many different genres that use complex time signatures, mostly those from the prog rock and prog metal genres. Dream Theater, Opeth, Porcupine Tree, Pink Floyd, Genesis, Yes... the list goes on.
GuitarBoy666  
20 Jan 2008 21:46 | Quote
Joined: 20 Dec 2007
Canada
Karma: 2
I do know a bit about them,
I know that usually if there is a + it's like 1 and 2 and 3 and 4 and (repeat)
But when you jump back its like the drum line just stops at the and and repeats the 1 and 2 and and 3 and 4 1 and 2 and ... etc.
Right ?

What's the point in using unusual time sigs ?
How do they work ? Those are what really confuse me
Because I know the notes and how long they last etc.
Just not how it all goes together etc.
Guitarslinger124  
20 Jan 2008 22:32 | Quote
Joined: 25 Jul 2007
United States
Lessons: 12
Licks: 42
Karma: 38
Moderator
a time signature tells you how many beats to put in a measure....thats all there is to it.
blackholesun  
21 Jan 2008 01:49 | Quote
Joined: 04 Jan 2007
United Kingdom
Licks: 1
Karma: 11
Moderator
GuitarBoy666 says:
What's the point in using unusual time sigs? How do they work? Those are what really confuse me


You could ask "What is the point in using regular time signatures?" Why should everything you play and listen to have the same number of beats in a bar? Unusual time signatures are kinda like to rhythm as using 7th chords are to harmony and using passing notes are to melody. Adds variety to a song or riff. I said above that in Them Bones it gives the song extra unease because it gives the listener something which they aren't used to hearing. Without it the song wouldn't be half as haunting.



They work just like other time signatures. Top number is how many beats there are, bottom number is what kind of beats they are.
tAUG  
21 Jan 2008 03:30 | Quote
Sweden
Posts: 137
Guitarslinger124 says:
hehe....thats a little harsh on the kid hehe...


Haha
tAUG  
21 Jan 2008 03:32 | Quote
Sweden
Posts: 137
GuitarBoy666 says:
Lol... you said babbling XD

Well, you were
Guitarslinger124  
21 Jan 2008 11:55 | Quote
Joined: 25 Jul 2007
United States
Lessons: 12
Licks: 42
Karma: 38
Moderator
great song
GuitarBoy666  
21 Jan 2008 13:42 | Quote
Joined: 20 Dec 2007
Canada
Karma: 2
Well sorry if I can't be Mr. Perfect-Know-It-All music genius. I just play dude, that's all that matters..
& Yeah it is great, Alice In Chains are wicked ! :) I like sickman

As for the time sigs, I think I understand them now, thanks.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14


Copyright © 2004-2017 All-Guitar-Chords.com. All rights reserved.